Laboratory

Laboratory is structured on 4 phase:

  • Homework evaluation (~45 min)
  • New concepts' presentation (~45 min)
  • Exercices (~45 min)
  • Discussion (~25 min)
  • Homework assignment (~20 min)


Project

The students will group in teams of 4 to 6 members. For each homework, a student will receive 3 grades:

  • Laboratory activities (A)
  • Individual evaluation based on the assigned tasks received from the homework's principal investigator (I)
  • Team's overall grade (E)
The student's final grade will be mean(T1:T6), where Ti= A*0.2 + I*0.2 + E*0.6.

The following homeworks must be accomplished during the course of the semester:

T1:Building a team CV according with Laboratory No 1 CV example
The team's identity (name, logo, members, competencies, Belbin evaluation, etc.)
Tasks' assignment document.
T2:Collaboration tools The team's concept as previously assigned
Presenting the concept's tutorial || workshop
Latex skills
Sharing documents
Tasks' assignment document.
T3: Project's life cycle - Phase I Work Breakdown Structure
System's Requirement Specifications
(GitHub) || (Tortoise SVN) repositories
Tasks' assignment document.
T4: Project's life cycle - Phase II Project's execution planning with Gantt diagram
Coding standards
In-depth view of the project through different documentation tools (Javadoc, phpDocumentor, phpdox, Doxygen, etc.)
Tasks' assignment document.
T5-6: Project's life cycle - Phase III Software || System design document
Software || System quality assurance plan
Tasks' assignment document.

Unelte de colaborare

Cuprins

  1. Recomandari realizare prezentare powerpoint
  2. Microsoft Word - Structura unui document word
  3. Microsoft Word - Generare automata a cuprinsului
  4. Microsoft Word - Generare automata a bibliografiei
  5. Microsoft Word - Cum se realizeaza recenzia unui document
  6. Acrobat Reader - Cum se realizeaza recenzia unui document
  7. Google Drive - Creare, editare si partajare document
  8. Creare CV - exemplu

Exercitii

  1. Crearea echipelor de 4-6 oameni. Incercati sa va folositi de rezultatul testului de autocunoastere.
    • Test de autocunoastere - rolul in echipa al individului

      Acest test te va ajuta sa iti evaluezi rolul intr-o echipa. Contine sapte sectiuni, fiecare privind un aspect diferit al lucrului in echipa. Fiecare sectiune are 8 afirmatii, care descriu 8 atitudini sau reactii fata de situatia descrisa in respectiva sectiune.

      Vei observa ca unele din afirmatii se apropie de atitudinea ta mai mult decat altele. De asemenea poti observa ca mai multe afirmatii pot fi adevarate pentru tine. Pentru a arata acest lucru esti rugat sa distribui 10 puncte intre diversele afirmatii. Proportia celor 10 puncte pe care le dai unei afirmatii indica probabilitatea ca tu sa actionezi mai mult sau mai putin frecvent in modul descris. Nu exista un raspuns “corect” – fiecare profil este unic.

      Poti sa evaluezi o afirmatie cu orice valoare de la 0 la 10 – dar totalul punctelor in fiecare sectiune trebuie sa fie de 10. Un exemplu de alocare ale celor 10 puncte este aratat in document de mai jos. La sfarsitul testului vei gasi un grafic, de unde va reiesi profilul care ti se potriveste (cel pentru care ai obtinut cel mai mare punctaj pe grafic).

      Testul Belbin

      Explicarea rezultatului o gasesti aici.


    • Creati o forma de identitate a echipei
      • Stabilire nume | acronim | logo | motto | salut
  2. Single vs Team Work
    • Exercitiu cuvinte

      Vor fi expuse pe proiect un set de 80 de cuvinte timp de 2 min. Incercati sa memorati cat mai multe dintre cuvintele expuse si apoi rescrietile la voi pe foaie intr-un timp de 1 min. Analizati rezultate voastre si ale colegilor.

      Stabiliti o strategie de memorare impreuna cu echipa din care faceti parte. Incercati sa memorati cat mai multe dintre cuvinte expuse. Analizati rezultatele individuale si cele ale echipei

Write a scientific document - Latex

Contents

  1. Introduction - what is Latex? Instalation steps
  2. Structure of a Latex document
  3. First Latex document
  4. Beamer - LaTeX document class for creating presentations
  5. Exercises

Laboratory documentation can be download from here

Starting a project - phase I

Contents

  1. Work breakedown system - WBS
  2. Software / System Requirements Specification - SRS
  3. Team role & SVN
  4. Exercises

Work breakedown system - WBS

Cel mai important instrument de lucru în faza de planificare se numeşte Work Brakedown Structure (WBS), şi poate fi tradus în română prin: structura de descompunere a activităţilor sau structura de alocare a activităților. WBS este utilizat ca dată de intrare pentru toate celelalte procese din cadrul fazei de planificare a proiectului – planificarea activităţilor, estimarea bugetului, identificarea riscurilor, gestionarea resurselor umane. Conceptul WBS a fost dezvoltat în cadrul metodologiei de managementul a proiectelor Program Evaluation and Review Tecnique (PERT) elaborată în cadrul United States Department of Defense (DoD). PERT a fost introdusă de U.S. Navy în 1957 pentru a fi folosită în cadrul procesului de dezvoltare a programului Polaris. Dintre toate tehnicile de management de proiect, este poate cea mai clară si auto-explicativa: denumirea sa ne spune că trebuie sa realizam o descompunere (a întregii munci din cadrul proiectului), iar rezultatul obţinut este o structura ordonata. WBS oferă o metodă de descriere în mod vizual a activităţilor şi proceselor proiectului. Se prezintă în mod uzual sub forma unei structuri arborescente pe mai multe nivele, fiecare nivel reprezentând un grad de detaliere a proiectului.

Toata munca proiectului este inclusa in WBS; activitățile care nu se afla in WBS nu există, si in consecință, nu li se pot aloca resurse, nu pot fi bugetate si programate spre execuţie. Din acest motiv, trebuie sa fim foarte atenţi atunci când alcătuim WBS, astfel încât sa includem toate activităţile. Exista foarte multe tehnici si recomandări pentru realizarea WBS, dar esenţial este sa pornim de la nivelul general (de exemplu livrabilele majore ale proiectului) si sa detaliem pas cu pas, ajungand la nivelul cel mai detaliat, activitățile din cadrul fiecărei faze, sub-faze etc. Numărul de nivele este determinat de dimensiunea proiectului. într-un proiect comlex, cum ar fi construirea unui aeroport, primul nivel în WBS ar putea fi o listă de sub-proiecte. Într-un proiect simplu, cum ar fi implementarea unui soft pentru citirea emailurilor, numărul total de nivele s-ar putea reduce la trei.

  • Organizarea nivelelor WBS
  • Daca organizaţia decide să adopte un PLC pentru dezvoltarea proiectului atunci primul nivel este reprezentat de fazele definite în PLC. Livrabile proiectului sunt apoi organizate pe faza şi formează nivel doi. Nivelele următoare nu sunt altceva decât detalieri ale acestora, fiecare nivel reprezentând o descompunere a nivelului superior in componente mai mici, pana când ajungem la activitățile concrete care trebuie executate. Nivelul cel mai de jos - frunzele arborelui - este cel al activităților individuale (sau pachete de activități), care pot fi estimate din punctul de vedere al costurilor si al duratei si care pot fi atribuite unor persoane si programate pentru execuţie. Comparaţia cea mai sugestiva poate fi făcută cu organigrama unei firme, in care pornind de la nivelul cel mai de sus, descompunem organizația in divizii, departamente, servicii etc., până la nivel de poziţie individuala. Exact aşa stau lucrurile si cu WBS, numai ca in loc de structuri organizaționale avem de-a face cu etape, faze si activități, deci părți componente ale muncii care trebuie realizata in proiect.

  • Reguli pentru realizarea unui WBS
  • Regula 100%: Una dintre cele mai importante reguli în cadrul WBS este Regula 100% care spune faptul că în cadrul WBS trebuie capturate toate activitățile proiectului (activitățile ce nu există în WBS nu pot fi planificate şi nu există în proiect). Regula 100% se aplică şi pe nivele – astfel, activitățile de pe un nivel, reprezentând descompunerea unei activități de la nivelul imediat superior (activitatea părinte) trebuie să reprezinte 100% din aceasta. Descompunerea pe nivele: Dacă proiectul va fi dezvoltat în conformitatea cu un PLC, fazele vor fi pe primul nivel WBS. În următorul nivel WBS sunt identificate livrabilele majore ale proiectului. Aceste livrabile ar trebui sa fie deja definite şi documentate. Daca există deja un nivel al fazelor, atunci trebuie să grupăm livrabilele şi să le asociem fazelor corespunzătoare. O prima versiunea a WBS fiind realizată trebuie să decidem dacă am surprins toate detaliile care să permită controlul facil al proiectului. Dacă nu, atunci livrabilele pot fi descompuse mai departe. De exemplu realizarea documentului de cerinţe poate fi descompus în următoarele: realizare interviu cu utilizatorii, realizare document cerinţe preliminar, revizuire document în colaborare cu utilizatorii, realizarea document final. Nivelul de detaliu: Una dintre problemele cu care se confruntă managerul de proiect în procesul de construire a WBS este când să se oprească în procesul de detaliere a activităților (descompunere a activităților):

    • Regula celor 80 de ore – spune că nici o activitate nu trebuie să depăşească efortul total de 80 de ore pentru realizarea acesteia;
    • Nici o activitate nu trebuie să aibă o durată mai mare decât o perioadă de raportare în cadrul proiectului.

    Mărimea unei structuri WBS n-ar trebui sa depăşească 100-200 elemente terminale(un element terminal este cel mai jos element –activitate- care nu poate fi divizată). In cazul ȋn care sunt necesare mai multe elemente terminale se folosesc subproiecte. WBS ar trebui de asemenea sa aibă 3-4 nivele în adâncime, fiecare nivel având 5-9 elemente. Aceste sugestii deriva din faptul că:

    • Capacitatea memoriei umane pe termen scurt este limitata la 5-9 elemente;
    • Daca exista un timp fix pentru planificarea unui proiect, cu cat sunt mai multe terminale cu atât mai puţin timp se acorda fiecăruia in parte
    • Cu cat sunt mai multe elemente terminale cu atat mai multe vor fi dependintele dintre ele.

    Intr-o structura WBS nu se reprezintă interdependentele dintre activități; cu alte cuvinte, nu ne interesează in acest moment daca activitatea A trebuie sa fie finalizata înainte de inceperea activității B. Mai târziu vom vedea ca pentru reprezentarea interdependentelor avem la dispoziţie o tehnica speciala. WBS nu trebuie confundat cu programul de activități; structura de descompunere pe activități nu cuprinde informatii privind datele de ȋncepere şi de finalizare a activităților. Aceste informaţii urmează a fi adăugate intr-unul din paşii următori ai procesului de planificare, atunci când vom elabora programul de activități. WBS ne ajuta doar sa descompunem un ansamblu in părțile sale componente, pentru a-l putea ȋnțelege şi administra mai uşor. Structura WBS nu cuprinde informaţii despre persoanele responsabile cu execuţia activităților. Atribuirea activităților către membrii echipei se va face ulterior. Activitățile pentru managementul proiectului trebuie incluse in WBS. Chiar daca nu sunt activități de execuţie, acestea consuma timp si resurse şi in consecinţă, fac parte din proiect.

    In alcătuirea WBS, focalizarea trebuie sa fie orientata spre elementele livrabile ale proiectului; cu alte cuvinte, trebuie sa ne punem întrebări de genul "Ce activități sunt necesare pentru a realiza acest element livrabil?". Nu trebuie sa uitam nici un moment ca proiectul nostru este definit ȋn primul rând prin elementele livrabile pe care le produce, traduse apoi in activități.

  • Unelte pentru realizarea WBS
  • Exista mai multe unelte si tehnici care ne pot ajuta in acest sens. In funcţie de complexitatea proiectului, dar si de preferinţele celor care realizează structura WBS, se poate alege metoda potrivita. Nu trebuie sa uitam ca scopul folosirii acestora este acela de a uşura crearea structurii WBS.

    Uneltele software specializate. Fireşte, este varianta cea mai buna, datorita avantajelor pe care le oferă aceste aplicaţii: interfaţa grafica intuitiva, vizualizarea WBS sub forma de arbore, posibilitatea exportării in diferite formate tabelare, posibilitatea reutilizării unor structuri WBS realizate anterior, etc.

    Aplicatii software de uz general, de tipul MS Excel. Deşi facem precizarea ca WBS nu este o lista identată, ci un arbore, uneori putem reprezenta structura arborescenta si cu ajutorul programelor de calcul tabelar. Exista de asemenea si numeroase programe de tip plug-in care adăugate in Excel, simulează destul de bine reprezentarea grafica de tip arbore.

Metoda etichetelor autoadezive

Aceasta este de departe cea mai simpla si mai intuitiva metoda de a organiza WBS. Iată ce trebuie făcut: persoanele din grupul care participa la elaborarea WBS scriu pe etichete auto-adezive denumirile activităților din proiect, fără a ȋncerca sa le găsească o relaţie de ordonare. Pur si simplu, scriem pe etichete activitățile care credem ca sunt necesare in proiect, aşa cum ne vin in minte. Acestea sunt lipite apoi pe o tabla sau pe un perete si echipa începe sa le organizeze in mod logic, respectând regulile enunţate in articolul anterior. Practic, aceasta metoda este utila mai ales atunci când ne este dificil sa realizam de la început o structura ordonata ierarhic.

Software / System Requirements Specification - SRS

Dupa primirea documentului de cerinte ale clientulului si dupa analiza in detaliu a acestora, contractorul (implementatorul solutiei) redacteaza documentele de specificatie. Acestea trebuie sa descrie in mod clar, far interpretari ce trebuie sa faca sistemu si in ce parametri de performanta. Pe baza acestor documente se vor realiza estimariel de timp, buget si resurse, se va conce arhitectura sistemului si se va face evaluarea final a proiectului. Un document SRS contine:

  • Scopul documentului (Document purpose)
  • Conținutul documentului (Document overview)
  • Descrierea generală a produsului (General description of the product)
  • Situația curentă (The current situation)
    • Misiunea proiectului (Purpose of the product)
    • Contextul proiectului (Product context)
    • Beneficii (Benefit)
  • Cerințe funcționale (Functional requirements)
    • Actori (Actors)
    • Diagrama de sistem (System boundary)
    • Descrierea cazurilor de utilizare (Use cases description)
  • Cerințe nefuncționale (Non-functional requirements)
    • Cerințe de interfață (User Interface Requirements)
    • Cerințe de performanță (Performance Requirements)
    • Cerințe de fiabilitate (Availability & Reliability)
    • Cerințe de securitate (Security Requirements)

Exemplu 1 SRS

Attendance and marks

-->