The problem. Sistemele de suport a deciziei urm'aresc s'a sprijine agentul decizional 'in formularea problemei 'si 'in stabilirea unei solu'tii viabile pentru aceasta. Din aceast'a perspectiv'a, suportul decizional reprezint'a procesul de construc'tie a lan'tului de ra'tionamente pe baza c'arora o ac'tiune este considerat'a solu'tie a problemei. Ra'tionamentele vin sub form'a de argumente, explica'tii sau justific'ari, pe baza c'arora agentul decizional se convinge 'in primul rand pe sine iar dup'a aceea convinge al'ti actori c'a solu'tia identificat'a este adecvat'a situa'tiei date.
Problematica abordat'a se focalizeaz'a pe situa'tiile 'in care decizia 'si consecin'tele acesteia trebuie s'a se 'incadreze 'intr-un context normativ. Normele pot fi sub forma legilor comerciale, codurilor fiscale sau a standardelor de calitate. Teoria argument'arii va fi instrumentul tehnic principal utilizat 'in furnizarea suportului pentru decizii justificate.
Tema de cercetare propus'a, aceea a deciziilor justificate este o provocare recurent'a 'in proiectarea sistemelor complexe autonome. Fa'tete ale ra'tion'arii pe baz'a de argumente sunt componente cheie 'in arhitecturi din diferite domenii: teoria argument'arii, modele computa'tionale de 'incredere 'si reputa'tie, sisteme de recomandare, sisteme de diagnostic sau inconsisten'te 'in ontologii.
Objectives. Obiectivul 'stiin'tific general este de a
dezvolta tehnici 'si metodologii pornind de la teoria
argument'arii pentru a facilita agentului uman i) 'in'telegerea
'si analiza problemei; ii) construirea 'si justificarea deciziei;
iii) explicarea solu'tiei altor actori. Dou'a obiective deriv'a
din acesta. Primul urm'are'ste amplificarea capabilit'a'tilor de
ra'tionare ale agentului decizional prin cre'sterea
vizibilit'a'tii dovezilor 'si argumentelor structurate 'si prin
'in'telegerea diferitelor aspecte ale problemei.
Al doilea se refer'a la augmentarea colabor'arii 'intre agen'ti
economici din 't'ari diferite prin oferirea de instrumente
adecvate de suport a deciziilor colaborative sub constrangeri
normative.
Obiectivele specifice sunt prezentate 'in tabelul 1, unde O1-O3 sunt planificate 'in
primul an 'si privesc cercetarea fundamental'a, iar O4-O7 'in al
doilea an, cu focalizare pe cercetarea aplicativ'a.
Motivation. Nevoia de a introduce argumente 'in sistemele suport a deciziei este dat'a de: a) cererea de a justifica 'si explica alegerile si recomand'arile oferite de sistemul software sau de agentul uman decizional; b) necesitatea gestiunii informa'tiilor incomplete 'si contradictorii 'intr-un proces decizional; c) luarea deciziilor plauzibile 'in timp real. Beneficiile unui sistem suport dezvoltat pe baza teoriei argument'arii (TA) sunt: i) pentru fiecare decizie sunt prezentate structurat argumentele pozitive, cele negative, dar 'si rela'tiile de atac dintre acestea; ii) TA este mult mai apropiat'a modului de ra'tionare 'si 'in'telegere a agentului uman dect aparatul matematic din spatele teoriei deciziilor multi-criteriale; iii) TA permite modelarea aspectului non-monotonic al actului decizional, precum 'si ra'tionarea 'in caz de informa'tie incomplet'a; iv) TA permite modelarea perspectivelor, criteriilor, valorilor 'si preferin'telor contradictorii; v) TA este adaptat'a interac'tiunii dintre diferi'ti actori, 'in actul decizional trebuind s'a se fac'a distinc'tia cel pu'tin 'intre analist 'si agentul decizional. 'In multe situa'tii num'arul de actori implica'ti este mai mare, fiecare avnd baze de cuno'stin'te, perspective 'si criterii diferite asupra problemei.
Scopul urm'arit este de a oferi suport de-a lungul 'intregului proces decizional. Acest proces include 'si aspecte legate de formalizarea problemei, de extragerea preferin'telor sau de explicarea solu'tiei factorilor implica'ti. Din aceast'a perspectiv'a, proiectul se 'incadreaz'a 'in nevoia general'a 'in 'stiin'ta calculatoarelor de a cre'ste transparen'ta 'in solu'tiile 'si recomand'arile oferite de agen'tii software agentului uman aflat 'in diferite pozi'tii decizionale.